[off topic] 10gbit netwerk - advies nodig


Recommended Posts

Hoi,

 

wij zijn aan het verbouwen en ik wil ons netwerk een upgrade geven naar 10gbit. Het doel is om 4 kamers te voorzien van een 10gbit-aansluiting. De berging met unraid-server, kinderkamer (wachtleiding), bureau en zolder (wachtleiding). 

 

Ik ben dus op zoek naar een switch met minimum 4x 10gbit-poorten. Op ebay zijn er genoeg te vinden aan een goedkope prijs maar deze hebben bijna allemaal SFP+ poorten. Wil ik dat wel?

 

Het upgraden van mijn server gaat gewoon via zo'n asus 10gbit nic pci-e netwerkkaart maar deze zijn dan weer op BASE-T gebaseerd en dus niet compatibel met SFP+ aansluiting. Of ben ik hier mis?

 

Er komt een klein serverrack in de berging maar niets te groot. Hiervoor heb ik ook nog 'keystones' nodig. Klopt dat?

 

En hoe zit het met de aansluitingen in de muren?

 

Als iemand mij kan doorverwijzen naar een goede (liefst nederlandse) website mag dat ook.

Alvast bedankt.

Link to comment

SFP is glasvezel, en ik persoonlijk zou dit niet door de muren gaan trekken. Dit kan tevens een vrij dure exercitie gaan worden voor dergelijke afstanden en lassen is ook een ding.
Als consument zou ik dit enkel dus in de zelfde ruimte gebruiken, daarbij verwacht ik dat 10GBe beter beschikbaar gaat worden voor de consument.. Hopelijk droppen ze 2.5gbe.
 

Persoonlijk zou ik voor een CAT6A/7 oplossing kiezen en deze kabels zelf maken van rol, en kan je inderdaad afmonteren op keystones in een media box of patchpanel bij het rack.
Op de betreffende kamers kan je kiezen voor een inbouw / opbouwdoos of een media box op de muur zetten als je daar ook keystones wil hebben. Keystones zijn makkelijker. (vind ik) Verder zou ik qua kosten gewoon voor CAT7 kabel gaan, iets duurder (10euro ongeveer per 100m). Niet echt noodzakelijk, tenzij je 100meter aan een stuk door een huis trekt.

Met deze oplossing kan je wel de asus nics gebruiken, let op! deze zijn niet altijd even probleemloos onder linux!! Persoonlijk zou ik kiezen voor een intel 540-t of 550-t onder unraid. https://tweakers.net/pricewatch/549619/intel-x550-t2-10gbe-network-adapter.html bijvoorbeeld nieuw. (zijn ook goed refurbished of tweedehands te krijgen voor een acceptabele prijs) Onder windows kan je goed weg komen met een asus kaart (Aquantia controller)


Voorbeeld van cat7 kabel om door muur te trekken:
https://www.utp-kabel.nl/danicom-cat7-s-ftp-100m-op-rol-stug-lszh-eca.html

Voorbeeld connectors:
https://www.utp-kabel.nl/sftp-pimf-cat6a-7-toolless-rj45-connector-10-gigabit-voor-stugge-kern.html

 

Zonder keystones op de muur:

Opbouw doos, vind ik persoonlijk makkelijker dan een inbouw doos.. keuze

https://www.utp-kabel.nl/cat6a-stp-opbouwdoos-wit.html
 

Met keystones:

Mediabox waar je de keystones in stopt voor op de muur:
https://www.utp-kabel.nl/keystone-media-box-2-poorts.html
Mediabox 12 poorts, voor bijvoorbeeld in de berging alles af te monteren.
https://www.utp-kabel.nl/keystone-media-box-12-poorts.html
Eventueel kan je ook alle kabels afmonteren in het rack:
https://www.utp-kabel.nl/patchpaneel-24-poorts-zonder-connectoren.html
Voorbeeld keystones:
https://www.utp-kabel.nl/cat6a-stp-keystone-toolless.html

 

Switches 10gbe met minimaal 4 poorten: (volgorde is prijs oplopend)
https://tweakers.net/pricewatch/1673590/tp-link-tl-sx105.html 4poort unmanaged

https://tweakers.net/pricewatch/1673650/tp-link-tl-sx1008.html   8poort unmanaged
https://tweakers.net/pricewatch/551161/netgear-prosafe-xs708t.html 8 poort managed

Zijn nog meer opties, maar deze zijn allemaal duurder.


Managed of unmanaged is wederom een keuze, afhankelijk of je netwerken wil scheiden etc.
Kabels en keystones etc zijn overal wel te vinden qua sites, links zijn voorbeelden.

Sites waar ik goede ervaring mee heb:

https://www.utp-kabel.nl/

https://www.kabelshop.nl/

Let wel op dat je schielded kabel en connectors koopt voor bij hogere snelheden.
Zelf heb ik best wat problemen gehad met mijn 10gbe netwerk qua crosstolk.

 

Success met de investering :)
 

 

  • Like 1
Link to comment

Dank u! Ik ga er mijnen tijd voor nemen om alle links te bekijken. Na wat opzoeken is het wel duidelijk om de fiber nog even links te laten liggen en voor koper te gaan.

Alvast bedankt voor de uitleg. Het zal nog even duren alvorens ik een bestelling ga plaatsen maar ik kom hier zeker terug met meer specifieke vragen.

Link to comment

 Als ik er iets meer geld tegenaan smijt zou ik ook voor de Ubiquiti gaan. Het plan was om eventueel ook voor de Ubiquiti access points te kiezen voor het wifi netwerk. De Lite voor binnen en LR voor buiten (onder afdak en in tuihuis). Niets te fancy. Het zou wel handig zijn om in hetzelfde ecosysteem te blijven. Alleen, €610 voor een 4-port switch is niet weinig. 😐

 

Als ik dan zie dat de TP-link sx105 die SiNtEnEl daar meegaf maar €240 kost, en die ook wel degelijke AP's leveren denk ik, begin ik toch te twijfelen. De Ubiquiti zal ongetwijfeld meer functies hebben maar dat is tegelijk misschien ook wat overkill voor thuis. En fin, dit is een keuze die ik zelf nog moet maken dan.

 

Daarnaast is er ook nog de software. Ik dacht dat er wel een docker container was in de CA van Ubiquiti en TP-link's Omada software. Het TP-link Omada systeem is wel nog zeer jong.

 

Om terug te komen op de 10Gbit. Ik was de specs aan het bekijken van een Netgear 4-poorts 10gbit switch en daar stond het volgende bij:

 

Quote

Opmerking: voor snelheden van 10 Gbps, als de kabellengte korter is dan 45 meter, kunt u een kabel van de categorie 5e gebruiken.

 

Dat kan allemaal wel waar zijn maar dit blijft toch aan 100Mhz, denk ik dan bij mezelf... 🤨 Een cat6a kabel heeft een bandbreedte van 500Mhz dus ik ben precies toch van plan om nieuwe kabels te steken. Al is het maar voor 15m (bureau naar berging/switch)

 

 

On 6/30/2021 at 3:22 PM, bonienl said:

Ik gebruik de Asus XG-C100C ethernet kaart in zowel mijn Unraid servers als mijn PCs om een 10G netwerk te maken.

 

Goed om weten! Is dit met server-grade moederbord of op een consumer-bord? Mijn server draait op een 'oude' Asus Maximus VIII HERO.

 

Verder was het de bedoeling om alle netwerkkabels af te werken in een klein rack. Een 12U zou voldoende zijn voorlopig maar misschien dat er later nog iets bijkomt (UPS ofzo) dus ik dacht aan een 18U hoogte. Dit haal ik sowieso tweedehands of ik maak het zelf.

Bedankt voor de link naar die toolless keystones. Is het handiger werken met keystones met dubbele connector of niet? Ik heb hier geen ervaring mee.

 

Vanavond ga ik eens een lijst samenstellen (en dan beseffen dat het teveel geld kost...😀 )

 

[edit]

net op ebay gekeken naar intel 540-t kaartjes. Die kosten daar €80+verzending als je geluk hebt. Als ik er zo twee koop kan ik mijn eigen switch samenstellen met pfsense of routerOS ofzo. Gewoon een idee...

Edited by Aran
Link to comment

Bon, ik zit met een idee.

 

Hier ligt nog een Asrock Z170 bord met 16gb ram en een i7 6700K niets te doen. Het bord heeft de volgende pci-e layout:

 

- pci-e 3.0 x1

- pci-e 3.0 x16

- pci-e 3.0 x1

- pci-e 3.0 x4

- pci-e 3.0 x1

 

In theorie kan ik hier twee intel 540-T dual nic's plaatsen in het x16 en x4 slot. De rest kan ik gebruiken voor single gigabit nics + nog de onboard intel nic. Dat geeft een totaal van 4 gigabit netwerkpoorten en 4 10gbit poorten.

 

Als ik hier een pfsense-pc van maak kan ik mijn huidige pfsense-VM op de unraid server laten vallen.

 

Moest er iets mislopen heb ik nog altijd mijn oud supermicro 1U servertje als pfsense-backup. Aangezien die cat6a/cat7 ook backwards compatible is verlies ik enkel de 10gbit snelheid maar ligt niet mijn hele netwerk plat.

 

In principe kom ik hier goedkoper uit dan een volledige 10gbit managed switch te kopen. Maar dat blijft niet duren natuurlijk aangezien het verbuik wel een pak hoger ligt.

Momenteel gebruiken we de pfsenseVM als router/firewall en OpenVPN server. Als de array offline gaat, of de unraid server valt uit, dan start de backup-router automatisch op. Dit werkt perfect en heeft zijn nut al bewezen.

 

Lijkt me een leuk project.

Link to comment

Heb hier drie Ubiquiti UAP-AC-LR in combinatie met netgear switches op 10GB. Prima voor mijn usecase.
Wil binnenkort wel upgraden naar de WIFI6 accesspoints mits de firmware wat stabieler gaat worden.

Had hier in de early access nog wel overwogen om deze mee te gaan pakken, maar was net te laat.

 

Over early access gesproken: Switch Flex XG is wel een serieuze overweging waard om in te stappen.
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-switching/products/unifi-flex-xg-beta
Is sinds medio april in de early access gegaan in europa. Maar goed, software bij Ubiquiti is altijd een ding. (Mijn mening :))
Wel lijkt het op het forum langzaam aan mee te vallen met de issues, dus verwacht dat dit wel de goede kant op gaat.

25Watt voor 4 10GBe poorten en met een prijs van 219euro. Zou met een week of twee weer beschikbaar moeten zijn.
Account aanmaken en inschrijven voor early access en beta programma.

 

Heb zelf opnsense als VM op mijn unraid machine draaien met dedicated iommu nics als firewall en layer3 router.

Gigabit internet snelheid gaat prima, maar ik zou niet 10GBe op een hypervisor hosten en inderdaad dedicated gaan.

De 540-T2 moet je met volle 10GBe rekening houden met ongeveer 20watt verbruik, dus inderdaad niet heel zuinig.
Dan met bovenstaande hardware, zou ik rekening houden met een kleine 50w load op de betreffende machine.

Stroom met 50w kost je 91,98euro per jaar.. als de switch de helft aan stroom verbruik is bespaar je 45eur per jaar.

Maar goed, zonnepanelen moeten zich ook niet vervelen ;-)

 

Ik vind de keystones prima te werken, maar goed.. gebruik net zo makkelijk een tang of plunge tool.

Ja, je kan CAT5e gebruiken, heb dit in het verleden ook wel gedaan. Maar dit was niet helemaal probleemloos.

Blijft een kosten afweging, afstand en mogelijke factoren die interferentie kunnen geven op de kabels.

 

Verder heb ik best wat ruzie met unraid als het om 10GBe gaat vanaf SMB in combinatie met VLAN's binnen Unraid.
Maar goed, heb er voor nu mee leren leven.. 500MBs te veel configuratie om weer om te bouwen om zaken te testen.
Nee dit verkeer gaat niet over VLAN's heen.. denk dat het in de custom networks zit icm docker.

 

Link to comment

Het verbruik is niet zozeer een probleem. Er komen zonnepanelen en batterijen. Het doel is om de twee servers (op termijn) volledig van het net los te koppelen maar dat zal voor na de verbouwingen zijn. De wachtleiding liggen wel al.

 

Vlans zijn voorlopig niet nodig.

 

Ik ben momenteel een 2de unraid server aan het testen met pfsense VM als firewall en openWRT VM als switch. Het zijn nog geen 10gbit nics maar het doorvoeren lukt zonder problemen. Het plan is dus om openWRT te gebruiken als 10gbit switch met twee intel 540-T pci-e kaarten. Denk je dat dat niet gaat werken als VM? Het is niet dat die nics constant volledig gaan gebruikt worden. Integendeel, voorlopig is dit in feite volledig overkill voor ons huishouden :)

 

[edit] vandaag twee Asus XG-C100C's besteld. Deze stonden aan €80 met €20/kaart cashback promotie van asus. Niet twijfelen dacht ik bij mezelf...

Waar ik wel over twijfel is dat ik misschien de 10gbit switch nog even laat voor wat het is en de PC en server via P2P ga verbinden.

Edited by Aran
Link to comment
  • 4 weeks later...

We zijn op het punt gekomen om kabels te leggen. Hoe stug zijn die stugge kabels? Is het gemakkelijk werken met een stugge cat7 of beter een soepele cat6a nemen voor de access-points? Voor de prijs moet ik het alleszins niet laten. Dat scheelt €10.

 

[edit] verder vroeg ik mij ook af hoe ik het rack moet opbouwen. Ik veronderstel dat de switches bovenaan komen met de servers eronder?

Ik dacht aan deze volgorde:

 

1U - patchpanel

1U - 8 port POE switch

1U - 16 port switch

1U - pfSense backup

3U - unRaid server

3U - test server

 

Dan nog een paar vragen:

 

1: Ik veronderstel dat POE werkt i.c.m. keystones? De AP's worden aangesloten op het patchpanel welke dan doorgelust worden naar de POE-switch?

 

2: Hoe sluit men de netwerkkabels aan van de servers? Die netwerkpoorten zitten aan de achterkant dus ik veronderstel dat ik die dan ook aan de achterkant van het patchpaneel aansluit en zo doorlus naar de switch? Dat lijkt mij het properste.

Edited by Aran
Link to comment
  • 4 weeks later...

Ok, het eerste pakket is binnengekomen:

 

IMG-20210820-160135.jpg

 

Ik sta op het punt de switch en AP's te bestellen. Ik heb besloten om toch voor TP-Link te gaan. Hun Omada-producten krijgen wel goede reviews.

Het plan was om twee switches te kopen. Eén POE-switch en ene apart met 24 poorten. Maar TP-link heeft een model met 24 gigabit-poorten, allemaal POE+ af/at. De prijs valt goed mee en met 250W totaalvermogen is dit genoeg denk ik voor (voorlopig) 3 AP's. Of zie ik hier iets over het hoofd?

 

Verder denk ik erover na om een simpele VPN-router te kopen en mijn pfSense setup te laten vallen. Al weet ik niet wat ik moet verwachten van een router van €54 😕 We gebruiken zelden de VPN verbinding aangezien al onze services (Nextcloud, Emby, Home Assistant) achter een reverse proxy zitten. Ik bedenk me ook net dat pfSense vooral ook een firewall is en dat is die TP-Link router natuurlijk niet...

 

De aankoop die ik plan te doen is dus de volgende:

 

- TP-Link EAP110 outdoor (x2)

- TP-Link EAP225 indoor (x1)

- TP-Link TL-SG2428P (x1)

- TP-Link TL-R605 (x1)

 

Totale kostprijs incl. verzending: €449,87

 

De speeds van de AP's is voor ons gebruik genoeg. Wij streamen niet draadloos en zijn maar met 2 personen met GSM. 300Mbps voor buiten is goed genoeg voor een whatsapp-berichtje en Spotify 🙂

 

En voor de volledigheid zal ik er de plattegrond bijgeven:

 

plattegrond.png

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.